Facebook i Google využívají manipulací, které vás dělají závislými na jejich mobilních aplikacích

07.05.2017 16:21

J. D. Heyes

Pokud patříte mezi ty, kteří „nemohou vydržet bez sociálních sítí“ nebo pokud znáte někoho takového, pak se může jednat o vědecky podloženou závislost. Stále častěji se stává, že lidé, kteří nedokáží odolávat pokušení neustále sledovat Facebook nebo Google, nemají vůbec tušení, že se už stali silně závislými.

Podle slov dřívějšího předního produktového manažera společnosti Google zneužívají sociální média technik ovládání naší mysli k tomu, aby v nás trvale udržely pocit, že nedokážeme žít bez sociálních sítí.

Nedávný článek, publikovaný ve Velké Británii v deníku Daily MailI, popsal tuto taktiku, která tajně nutí náš mozek neustále kontrolovat naše chytré telefony. Autorem tohoto článku je Tristan Harris a vyslovil v něm i varování, že technik ovládání lidské mysli už využívá mnoho společností, a tyto se velmi podobají těm, které najdeme v kasinech. Techniky jsou zaměřeny na to, aby u lidí vyvolávaly závislost na telefonech a na neustálé kontrole obsahu sociálních médií.

T.Harris upozorňuje, že tato metoda je používaná počítačovými programátory a nazývá se „brain hacking“. Kromě toho také varuje, že tento přístup může významně poškozovat fungování mysli i u našich příštích generací [1].

„Je to jako u hráčů na výherních automatech“, T.Harris přirovnal tuto závislost v interview pro CBS [2] a dodal, že autoři takových systémů by rádi uchovali v tajnosti své metody, jak vytvářet závislost v lidském mozku.

„Pokaždé, když kontroluji svůj status na smartphonu, je to podobné, jako bych hrál na automatu. Jde v podstatě o to, aby byla lapena lidská mysl a vytvořil se návyk. A k tomu stačí, když zmáčknete páčku a občas dostanete odměnu. A ukazuje se, že tento přístup lze aplikovat i do všech programových aplikací.“

Mezi lákavé odměny přitom patří i „lajky“, které vám přátelé dávají k vašim příspěvkům, smajlíky, kterými doplňují vaši známí textovky a také narůstající počty návštěvníků vašeho účtu na Googlu, Facebooku nebo Twitteru. V podstatě všechny sociální sítě zneužívají technik „brain hackingu“.

T.Harris tvrdí, že programátoři dnes mají k dispozici celou sbírku „herních technik“, které aplikují k tomu, aby přiměli uživatele k co nejčastějšímu používání svých produktů. A těmi mohou být jak jednotlivé aplikace, tak i sociální sítě.[3]

Jako příklad si můžeme třeba uvést Snapchat - jednu ze současných nejpopulárnějších služeb pro rozesílání zpráv, oblíbenou hlavně mezi teenagery. Tato je vybavena čítačem, který se nazývá „streaks“ a každému registruje počet dní, ve kterých posílá nebo přijímá nové zprávy. Už po velmi krátké době používání mládež nechce přicházet o toto hodnocení. To se projevuje třeba tehdy, když má být takový jedinec dočasně odříznutý od spojení (protože bude třeba zrovna na dovolené s rodiči v místech, kde není pokrytí signálem). V takových případech se stává, že dá své přístupové heslo svému kamarádovi, který se po tu dobu bude přihlašovat za něj a bude tak udržovat jeho čítač v chodu.

„Zkuste si položit otázku, zda byly takové techniky vyvinuty proto, aby byly lidem užitečné pro jejich životy? Nebo snad byly spíše zneužity, protože způsobují u lidí závislost na využívání IT produktů?“ Ptá se čtenářů T.Harris

A na konci své úvahy pokládá otázku, zda si velcí hráči ze Silicon Valley uvědomují, že formují myšlení, pocity i jednání stovek miliónů lidí a současně na ni také odpovídá: dá se samozřejmě předpokládat, že oni přesně vědí, co dělají.

„Vždy bude existovat i názor, že tento druh technologií je neutrální a záleží jen na našem přístupu, jak je budeme využívat. To ale není pravda“, varuje T.Harris.

„Ani technologie zdaleka nejsou čistě neutrální. Aplikace se vyvíjí promyšleným způsobem, aby vyvolávaly mezi uživateli co nejdéle závislost. To je základní filosofie, na které staví společnosti Facebook nebo Google a která jim vydělává jejich miliardy z reklam.“

Samotní programátoři i zaměstnanci takových společností obvykle neprozrazují toto tajemství - to jen odvážný T.Harris ucítil potřebu o tom veřejně promluvit. Ještě před pár lety i on pracoval v Silicon Valley a žil si tam svůj sen. Po ukončení svých studií na Univerzitě Stanford zde totiž založil vlastní softwarovou společnost, kterou od něj po čtyřech letech odkoupil Google a současně mu byla nabídnuta pozice produktového manažera. To už se ale začal cítit značně přetížený.[4]

Nakonec dospěl až tak daleko, že sepsal 144-stránkový „manifest“, ve kterém vyvodil, že pouhá hrstka vyvolených z několika firem ovlivňuje myšlení i jednání miliardy lidí a tím „oslabuje“ jejich osobní vztahy a „ničí schopnosti soustředění“ u našich dětí. Pokud vás zajímá tématika negativního působení technologií na naše lidské životy, navštivte specializovaný server http://glitch.news/


 

Použité odkazy:
[1] http://www.newstarget.com/2016-05-17-former-facebook-employees-admit-to-the-routine-censorship-of-news-stories-artificial-injection-of-government-propaganda-into-trending-news-list.html

[2] http://www.cbsnews.com/news/brain-hacking-tech-insiders-60-minutes/

[3] https://thenationalsentinel.com/2017/04/13/facebook-could-face-child-pornography-charges-in-britain/

[4] http://www.mediafactwatch.com/2016-12-15-facebook-to-become-left-wing-propaganda-echo-chamber-orwellian-plan-fake-news.html


 

Zdroje:
http://www.cbsnews.com/news/brain-hacking-tech-insiders-60-minutes/
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4397834/Google-employee-speaks-apps-ADDICTIVE.html
http://www.collapse.news/2016-06-01-mind-control-from-the-facebook-ministry-of-truth.html


 


(Přeloženo z http://www.naturalnews.com/2017-04-14-facebook-and-google-use-casino-style-brain-manipulation-tactics-to-addict-users-to-their-mobile-apps.html)

 

—————

Zpět