Proč vám vynechávání snídaní způsobí obezitu a zhoršení zdraví

13.04.2013 14:10

Ethan A. Huff

Pokud budete vždy pamatovat na zdravou snídani každé ráno než se vydáte do nového dne, může to významně ovlivnit to, jak budete odolávat nadváze i nemocem. Nedávná studie z the Imperial College London (ICL) totiž zjistila, že snídaně bývá skutečně nejdůležitějším jídlem celého dne a nejenže působí na náš výběr zdravé stravy, ale zároveň po celý den pomáhá k potlačování chutí na nezdravá jídla.

Tony Goldstone a jeho kolegové z the IRC's MRC Clinical Science Centre učinili další posun v poznání tohoto fenoménu díky skenování mozku u skupiny dobrovolníků, kteří se na několik dní vzdali svých snídaní. Ve sledované skupině bylo 21 mužů i žen ve věku kolem 25 let. V rámci pozorování byly subjektům každý den předkládány obrázky různých jídel a tito lidé měli podle dohodnuté stupnice vyjádřit svou chuť se najíst, přičemž bylo rozlišováno, zda jsou nebo nejsou po snídani.

Když se získané výsledky daly do souvislostí s naskenovanými výstupy vyšetření mozku, ukázalo se, že vynechání snídaně spouští aktivitu v oblastech mozku, které způsobují vznik chutě na nezdravá jídla s velkým počtem kalorií, jež typicky obsahují velká množství rafinovaného cukru a nezdravých tuků. Pokud ale sledované osoby snídaly, vykazovaly pak mnohem méně potřebu nezdravě jíst – byly naopak schopny dodržovat svůj pravidelný rozvrh jídel.

„Není překvapením, že lidé, kteří si odepírají jídlo, pociťují pak větší hlad a označují jídla se zvýšeným obsahem kalorií jako přitažlivější, než když se stravují pravidelně,“ komentoval T. Goldstone zjištěné závěry. „V případě nizkokalorických jídel nebývají ovšem důsledky příliš výrazné. U podávaných obědů lze ale pozorovat, že lidé bez snídaně si dožadují větších porcí jídel.“

Pokud nesnídáte, může to být v dlouhodobém pohledu škodlivé pro vaše zdraví

Nepravidelnost ve stravovacím návyku, která bývá důsledkem vynechávání snídaně, lidem zpravidla způsobuje, že nakonec konzumují více jídla. Podle individuálních preferencí ve stravování to pak může vést i k nadváze, obezitě, zvyšování hladiny cholesterolu a dalším zdravotním problémům. Pokud ale na druhé straně zahájíte svůj den snídaní bohatou na energii, pomůže to vašemu tělu účinně regulovat krevní cukr po celý den, ovládnout své chutě na cukr nebo tuky a udržet si trvalou vitalitu.

Na základě jiné studie, jež byla prezentována na výroční konferenci the American Heart Association v roce 2003, se došlo k poznání, že snídající lidé mohou snížit své riziko vzniku diabetu 2.typu a kardiovaskulárních nemocí. Díky tomu, že dochází ke stimulaci správné produkce krevního cukru, může pravidelná snídaně pomoci ochránit srdce, životně důležité orgány, trávicí systém nebo i mozek před poškozením a stejně tak podporuje i dlouhověkost.

Obdobná studie, publikovaná rovněž v roce 2003 v časopise the American Journal of Epidemiology zjistila, že lidé pravidelně vynechávající svou snídani vykazují až o 450% vyšší pravděpodobnost obezity ve srovnání s těmi, kteří snídají každý den. Pokud si ale k snídani budete dávat jídla z fast foodů, projeví se u vás podobná zdravotní rizika, jako kdybyste nesnídali vůbec.


 


Použité zdroje:
http://www.business-standard.com/generalnews/news/skipping-breakfast-leads-to-junk-food-craving/69330/
http://www.huffingtonpost.com/2012/10/16/health-benefits-breakfast_n_1968248.html
http://well.blogs.nytimes.com/2012/04/30/really-to-lower-your-risk-of-diabetes-eat-breakfast/



 

(Přeloženo z http://www.naturalnews.com/037595_skipping_meals_breakfast_weight_gain.html)

—————

Zpět