Reklamy na hubnutí vedou lidi ke konzumaci VÍCE špatné stravy

08.03.2015 10:17

Jennifer Lilley

Jedna z nedávných studií prováděná vědci ze státní univerzity v Pensylvánii ukázala na to, že reklamy a marketingová oznámení určená k tomu, aby lidem pomáhaly k hubnutí, mívají ve skutečnosti úplně opačný efekt, vedoucí k nezdravým stravovacím návykům. I když si lidé uvědomují, že se potřebují zbavit nadbytečných kilogramů a je jim jasné, že nejíst špatnou stravu znamená správnou cestu ke štíhlejšímu tělu, stejně po přečtení inzerátu na hubnutí po ní zase bez váhání sahají.[1,2]

Takové jednání bývá přičítáno tzv. „efektu bumerangu“, kdy úsilí o změnu mívá opačný účinek, neboť se lidé nakonec rozhodují dělat opak toho, co je jim doporučováno.

V rámci zmíněné studie, jež byla publikována v časopisu the Journal of Public Policy & Marketing, vědci sledovali skupinu 134 dobrovolníků, kterým dali dva odlišné pokyny. Všichni sledovaní byli poučeni o zdravotních rizicích stravy s vysokým obsahem tuků. Část z nich byla následně vystavena reklamě na hubnutí, ve které se uvádělo, že „přípravek je schopen absorbovat až 60% tuku přijímaného ze stravy“. Potom byl dobrovolníkům nabídnut talířek se 30 sušenkami.[1,2]

A výsledky?

Jak bumerangový efekt způsobuje, že si lidé vybírají nezdravé potraviny

Dobrovolníci, kteří byli vystaveni reklamě na hubnutí, jedli sušenky výrazně častěji, než ti, kteří se s touto reklamou nesetkali. V některých případech lidé dokonce snědli i všech 30 sušenek najednou. Autoři studie to komentují takto: „přípravky na hubnutí, které slibují snížení rizik nadváhy, zjevně zároveň podkopávají motivaci spotřebitelů k tomu, aby dodržovali návyky prospěšné pro zdraví.“[3]

Autorka studie a odbornice na marketing Lisa Bolton popsala bumerangový efekt takto: „Lidé vidí v přípravcích na hubnutí něco jako klíče od vězeňské brány a tím nejen snižují svou motivaci k hubnutí, ale získávají díky nim i pocit, že mají sami schopnost zhubnout. K čemu pak vyhledávat zdravější stravu, abychom zhubli, když to může udělat sám váš přípravek na hubnutí?“[1]

Skutečnost, že lidé mívají pod vlivem reklam na hubnutí tendence k nezdravému stravování, je nebezpečná. V prvé řadě je nutí k falešné závislosti na účincích pilulek na hubnutí. Některé z nich dokonce musely být v minulosti staženy z trhu, neboť vykazovaly zdravotní rizika. Dále rovněž platí, že spoléhání na prostředky k hubnutí vytváří u lidí dojem, že mohou snadno korigovat své špatné stravovací návyky a současně u nich setrvávat. Mnozí nabývají přesvědčení, že polykáním pilulek vyrovnají působení nezdravé stravy a tento přístup se pro ně stal běžným.

Aby ukázala, jak škodlivý dokáže být pohled na prostředky proti hubnutí, používá L. Bolton příměr z peněžnictví: „Když vám v bance nabídnou způsob, jak vyřešit své problémy se splácením, nabudete dojmu, že riziko z nadměrného utrácení s kreditní kartou není až tak hrozivé, protože když se dostanete do potíží, je tu vždy ještě možnost dostat konsolidační půjčku.“[1]

Takovýto způsob myšlení shazuje závažnost rizik a vytváří pocit, že je normální chovat se ve finančních otázkách lehkomyslně. Obdobně také přípravky na hubnutí dávají lidem pocit falešného bezpečí, že budou záchranou pro případy, kdy už nebudou moci sami zvládat své potíže s nadváhou.[1]

Stále častější problémy s přibýváním na váze a hubnutím

Všechno to začíná začarovaným jo-jo stylem, který už zná tak mnoho dietářů.

Realita v USA je dnes již taková, že odhadem jedna třetina Američanů je obézních. V důsledku toho pak jich asi 45 milińů ročně utrácí za speciální diety více než 30 miliard dolarů. Statistiky přitom dokládají, že mnozí z nich získávají velkou část své nadváhy zpět a tento cyklus se stále opakuje, aby poskytoval zisky výrobcům prostředků na hubnutí a dál ničil zdraví Američanů. Nadváha totiž sebou může přinášet diabetes, mrtvice, infarkty, deprese nebo úzkosti.[4,5]

Výzkumy také odhalují, že i v případech úspěšných zhubnutí mívají lidé potíže, které jim brání se radovat. Jedna z odborných studií tohoto druhu došla k závěru, že až 78% lidí, kteří se zbavili své nadváhy, se setkalo s následnou depresí. Příčinami byly změny ve stravování (nová jídla jim tolik nechutnají) nebo nesplněné sliby z reklam (především o tom, že se jejich život naplní štěstím).[6]


Použité odkazy:
[1] https://www.theatlantic.com/health/archive/2014/11/how-diet-pill-ads-fuel-obesity/382720/
[2] https://journals.ama.org/doi/abs/10.1509/jppm.13.031
[3] https://www.sciencedaily.com/releases/2014/11/141111092823.htm
[4] https://www.cdc.gov/obesity/data/adult.html
[5] https://www.livestrong.com/article/308667-percentage-of-americans-who-diet-every-year/
[6] https://blogs.naturalnews.com/weight-loss-can-lead-depression-says-newest-research/



 

(|Přeloženo z https://www.naturalnews.com/047879_weight_loss_advertisements_junk_food.html)

—————

Zpět