Jak pomáhat lidem, kteří pomoc odmítají

04.11.2012 20:51

Mike Bundrant

Jen z těžkým srdcem obvykle pozorujeme své přátele nebo členy rodiny, jak dělají něco, co jim samotným i jejich okolí ubližuje. Co ale můžeme dělat, pokud oni sami odmítají jakoukoliv změnu?

Naštěstí je tu řešení, jak postupovat s takovými vzdorujícími dušemi, které se brání pomoci zvenčí. Pokud se takový případ týká někoho, kdo je vám blízký, zkuste si přečíst tento článek, abyste se poučili.

Nejčastější důvody, proč lidé odmítají změnu:

1. Neschopnost uznat problém takový, jaký je

Sebeklam a odmítání bývají všudypřítomné jevy. Mnohým z vás už je možná zřejmé, že mnoho lidí není schopno vidět své nedostatky a vnitřně odmítají uznat, že něco dělají špatně. Bývá překvapivé, jak mnoho lidí si něco nalhává, takže s nimi bývá až nemožné vést racionální konverzaci o jejich problému.

A když pak strávíte hodně času pokusy přesvědčit někoho o vážnosti jeho problému aniž byste se přiblížili k jeho řešení, může vás to stát hodně ztracených vlasů a sami potom můžete potřebovat pomoc od terapeuta.

Nepodceňujte sílu odmítání. Je to realita.

2. Lidé uznávají existenci problému, ale nezajímá je to

Stejně tak záhadní bývají lidé, kteří uznávají, že se děje něco špatného, avšak nemají žádnou snahu cokoliv změnit.

• Kuřák, který ví, že jej kouření nakonec zabije, ale odmítá přestat.

• Obézní borec, který otevřeně připouští, že je čekatelem na svůj první infarkt a nechce se vážně zabývat svým zdravím

• Mladý muž, který si nehledá práci ani studium a klidně požaduje podporu od každého kolem sebe.

• Ten, kdo uznává nějakou svou závislost, avšak nebere v úvahu, že by měl vyhledat pomoc.

Tyto a tisíce dalších scénářů se odehrávají každodenně v rodinách a přináší těžké pocity marnosti všem, kteří si s tím dělají starosti. Někteří lidé totiž bývají ještě neústupnější, než je samotná smrt...

Jaké je řešení

Vycházeje z předpokladu, že není možné si najmout tlupu násilníků, která by postiženého donutila ke změně prostřednictvím způsobené bolesti z výprasku, je před vámi ještě další dobré řešení. Zajímavé na něm je, že obvykle sebou přináší potřebu udělat pro věc jen málo.

To, co tolika slepým a paličatým lidem zpravidla schází nejvíc, je skutečnost, že ještě netrpí dostatečně intenzivně. Ať už jsou schopni si svůj problém uvědomit nebo ne, řešení je stále stejné. Dejte problému příležitost, aby jim způsobil bolest nebo velké nepohodlí.

Bolest totiž bývá účinným univerzálním motivátorem. Mělo by jí být umožněno, aby působila v životě těch, kteří se brání prospěšné změně. Bývám ovšem často překvapen, jak snadné a pohodlné bývá pro neústupné jedince udržování jejich zlozvyků. Nejčastěji za to mohou jejich podporující členové rodiny, kteří si na sebe ochotně přebírají břemena ostatních.

Zde je několik příkladů:

• Rodiče klidně dál platí vysoké účty za mobilní telefon svého 21-letého syna, přestože ten odmítá chodit do práce nebo do školy.

• Manželka plnící každé přání svého muže, zdráhavě připravující jeho oblíbené tučné zákusky a kupující cigarety – i navzdory jeho obezitě, diabetu a koronárnímu onemocnění.

• Muž bez připomínek platící útraty z kreditní karty lehkomyslné manželky, která každý měsíc přehání své nákupy oblečení nebo vybavení domácnosti.

Jednou ke mně přišli ustaraní rodiče a chtěli poradit, jak mají motivovat svého 19-letého syna, který odmítá pracovat, chodit do školy a navíc i pomáhat kolem domu. Jediné, co jej zajímalo, bylo zahálet se svými kamarády, hrát videohry nebo kouřit marihuanu. Příležitostně si navíc domů na noc vodil i nějakou dívku.

Zeptal jsem se tedy těch lidiček, proč na naši schůzku nepřišel i syn. „Nechtělo by se mu,“ zněla jejich odpověď. „On nám sdělil, že nemá žádné problémy, takže nepotřebuje nějaké rady.“

„On ale skutečně má vše!“ Odpověděl jsem. „A nemá žádný problém. Pro něj je život snadný! A to díky vám. Aby našel motivaci ke změně, musí se utkat s nějakým problémem. Jste ochotni mu postavit do cesty nějaký problém, se kterým by se musel potýkat, nebo jen hodláte nadále podporovat jeho současný životní styl?“

Prvním opatřením je postavit problém před tu pravou osobu

Tento princip se mi vrací na mysl, když si vzpomenu, jak moje žena přestala podporovat moje kouření. Jinak jsme ovšem vždy žili zdravě – až na tento můj zlozvyk. Nemohla se smířit s faktem, že kouřím. Vyčítala mi to a naléhala na mě, ať toho nechám. A tak to pokračovalo mnoho měsíců, než toho začala mít dost.

„Rozhodla jsem se, že už tě nadále nebudu podporovat v tvém zlozvyku,“ oznámila mi jednoho dne. „Mám tě příliš ráda na to, než abych tu jen tak seděla a sledovala, jak se zabíjíš. To není dobře, nelíbí se mi to, dětem to také vadí a je to navíc úplně stupidní záležitost! Pokud se rozhodneš i nadále kouřit, odejdu od tebe.“

„To je ale poněkud extrémní přístup, nemyslíš?“

„Pokud jsou pro tebe cigarety důležitější než já, pak si myslím, že je rozhodnuto.“

A myslela to vážně. Já ji zkusil jen otestovat. Ona však opravdu sahala po zbrani.

A tak jsem byl postaven před rozhodnutí: vzdát se cigaret nebo manželky. A jakmile jsem se pak rozhodl, už jsem se nikdy neohlížel zpátky. Volba už nemohla být jasnější. A je překvapivé, že moje závislost se vytratila hned poté, jak se pro mě stala reálným problémem.

Dlouhou dobu jsem neměl žádný problém s cigaretami. Moje manželka ale ano. Otravovalo ji to, nosila v sobě vztek, měla starosti, stěžovala si a měla z toho stres. To, jak jsem byl cítit cigaretami a můj zapáchající dech ji ode mě tělesně odpuzovalo. Byla to pro ni skutečná oběť.

A já si přitom prostě jen kouřil své cigarety – žádný problém! Když se manželka odhodlala udělat z toho můj problém a nikoliv svůj, probudilo mě to. Z jedné strany je to smutné, že musela dojít až k takovému extrému, aby z toho vznikl můj problém. Opravdu musím litovat, že jsem nebyl vstřícnější. Jsem ale své ženě moc vděčný za to, že našla vůli zaujmout tak jednoznačný postoj. A to opravdu pomohlo. Byl to skvělý tah, takže jsem mohl snadno udělat rozhodnutí, když jsem byl postaven před tak jasnou volbu.

Vyzkoušejte to

U člověka, který je vám v životě blízký a potřebuje udělat nějakou změnu, ke které mu schází vůle, si dejte dohromady seznam věcí, kterými jej podporujete v jeho špatnosti. Jak se podílíte na jeho problému? A pak si dejte dohromady vše, co jste schopni udělat, aby z toho přestal být váš problém a stalo se to jeho vlastním problémem. A jakmile zjistíte, jak z takové věci udělat problém té dotyčné osoby, zapojíte do procesu změny ten největší motivační aspekt v celém vesmíru: jeho bolest...


 

(Přeloženo z https://www.naturalnews.com/037513_people_family_members_self_help.html)

—————

Zpět